Opdrachtgever Noordwest12   /   Klant Batavus
Mijn rol Strategie / Concept/  Art Directing / Ontwerp

Een campagne waar diva’s mee wegfietsen.

Batavus wil de damesfiets Diva extra onder de aandacht brengen bij de consument. De Diva is een hippe damesfiets en erg geschikt voor jonge moeders. Zoals Nicolette van Dam: een hippe, jonge en bekende moeder met een vertrouwde uitstraling. Maar hoe activeert Batavus de fiets zowel op de winkelvloer als op social media? Welke incentive werkt het beste? En hoe worden de goede eigenschappen van de fiets nog beter belicht?

Diva_by_Nicolette1

Activatie op alle mogelijke manieren.

Een Diva styled by Nicolette van Dam. Wie wil deze fiets nu niet? Nicolette ontwerpt bij Batavus haar eigen fiets. Ze kiest de kleuren en de accessoires die zij mooi vindt en fietst vervolgens langs haar favoriete fietsplekjes in Amsterdam.

Koopt iemand de special edition-fiets van Nicolette, dan ontvangt diegene een actiecode. Hiermee dingt hij of zij mee naar een dagje uit met Nicolette van Dam: samen langs haar favoriete plekjes fietsen. Deze campagne draagt de naam ‘Gaan we samen op stap met m’n Batavus?’.

Ook online zijn er twee acties uitgezet voor de Diva. De promotie op de winkelvloer is uitgewerkt in een compleet promotiepakket voor elke dealer. Als art director bij NW12 ben ik verantwoordelijk voor het concept en het ontwerp van de campagne, de online acties en promotie op de winkelvloer, de art directing van fotoshoots en video’s, het script en de regie van de twee commercials.

Batavus_Diva_campagne_website_iMac

Online campagnes.

Met twee online deel en win-acties is de doelgroep geactiveerd en de bekendheid van de fiets vergroot.

Via een Facebookapplicatie mochten mensen hun eigen Diva stylen met de kans deze te winnen. Het ontwerp deelden de deelnemers op hun social media. In een andere Facebookapp uploadden ze een foto van hun favoriete fietsplekje om een kans te maken op de Diva gestyled door Nicolette.

kleurenwaaier_Batavus
Batavus_Diva_campagne__iPad1Batavus_Diva_campagne__iPad3Batavus_Diva_campagne__iPad2Batavus_Diva_campagne_Facebook_app_iPad
fotos_batavus

Making-of.

Voor de online campagnes zijn video’s gemaakt met Nicolette in de hoofdrol. In het eerste filmpje bezoekt Nicolette de fabriek van Batavus om daar haar fiets te stylen. In het andere filmpje fietst Nicolette op haar Diva door Amsterdam en laat ze haar favoriete plekjes zien.

Diva making-of 4Diva making-of 2Diva making-of 1Diva making-of
Batavus_Diva_campagne_making-of
Diva making-of 3

Verkoopcampagne.

Een landelijke abricampagne en advertenties in onder andere de Viva, Flair en LINDA gaven de verkoopcampagne een boost. Dealers van Batavus ontvingen een point of sale-pakket om de winactie op de winkelvloer te communiceren.

Batavus_Diva_campagne_poster
Batavus_Diva_campagne_adv_Linda
Batavus_Diva_campagne_abri_Nicolette_van_Dam2