Opdrachtgever RTV Noord   /   Fotografie Ewoud Rooks  /   Video-productie PIT  /   Tekst in samenwerking met Bureau Kurk  /   Mijn rol Strategie / Concept / Art Directing / Ontwerp posters (exclusief logo)

70 jaar, dat vieren we samen.

Op 19 januari 2016 is RTV Noord jarig. Al zeventig jaar houdt de omroep inwoners door middel van neutrale maar kritische verslaggeving op de hoogte van het nieuws in Groningen. De regionale omroep grijpt dit jubileum aan om samen met haar publiek uit te pakken.

Dat doet RTV Noord door samen terug te kijken, stil te staan en vooruit te blikken. En dat alles met een feel-good lading. De jubileumcampagne is zo opgezet dat het merk RTV Noord door middel van plezier, inleving, samen zijn en traktaties wordt versterkt.

3 doelgroepen, 3 media, 3 dagdelen.

RTV Noord geniet grote bekendheid in het Noorden. Iedereen kent de omroep. Maar als je vraagt naar het gevoel bij het merk, dan blijft het even stil. ‘RTV Noord is er gewoon’, lijkt de opvatting. Met deze campagne wil RTV Noord meer gevoelswaarde aan het eigen merk verbinden. Als inwoner van de provincie Groningen maakt RTV Noord immers deel uit van ieders dagelijkse leven. RTV Noord is er altijd, is betrokken en is persoonlijk.

RTV Noord kent grofweg drie doelgroepen die zich in de hele provincie bevinden. Voor hen is er Radio Noord, TV Noord en RTV Noord online (rtvnoord.nl en de mobiele nieuwsapp). Bovendien zijn deze kanalen er altijd voor: ’s ochtends bij het opstaan, overdag en ook ’s avonds.

Proces_Campagne_RTV-Noord_1
Proces_Campagne_RTV-Noord_2

Een concept wat alles in zich heeft.

Iedere dag brengt RTV Noord het nieuws. Iedere dag is dat nieuws wat inwoners van de provincie Groningen interesseert, nieuws voor jou. Nieuws uit de eigen regio en programma’s gemaakt in de nabije omgeving. RTV Noord is betrokken bij regionaal nieuws, bij luisteraars, kijkers en bezoekers. RTV Noord is geïnteresseerd in jouw nieuws.

Uitleg_concept_1
RTV-Noord-70-jaar-pay-off_concept
Uitleg_concept_2
RTV-Noord_Persona_3

Icon_App_RTV-NoordVrouw,
30-35 jaar

Media: Internet/app
Tijd: Ochtend
Plaats: Provincie/Stad
Verhaal: Is ze onderweg of heeft ze een klein momentje voor zichzelf, dan checkt ze de app van RTV Noord. Ze kiest zelf wat ze leest en bekijkt. Zo is zij haar eigen nieuwscurator en spendeert ze haar momenten aan het lezen van nieuws dat zij belangrijk vindt.

RTV-Noord_Persona_1

Icon_Radio_RTV-NoordMan,
40-50 jaar

Media: Radio
Tijd: Middag
Plaats: Stad
Verhaal: Als hij zijn boterhammen smeert staat de radio aan met Vroeg op Noord. Door het weerbericht weet hij wat voor weer hij die dag kan verwachten. Zo weet hij of zijn buitenwerkzaamheden bij de klant wel door kunnen gaan. Ook in de auto staat de radio aan, en als het even kan ook tijdens zijn werk. Het nieuws en de radioprogramma’s van RTV Noord zijn belangrijk voor de gezelligheid thuis en tijdens het werk, en het geeft hem ook gespreksstof.

RTV-Noord_Persona_2

Icon_TV_RTV-NoordVrouw,
60-75 jaar

Media: Televisie
Tijd: Avond
Plaats: Provincie
Verhaal: ’s Avonds is het moment dat ze de dag doorspreekt met haar man. Soms komen de kleinkinderen langs, er wordt thee gezet en op de bank wordt de dag doorgesproken. De tv gaat op een vast moment aan, dan is het tijd voor Noord Vandaag (of Cunera op zondag). RTV Noord is belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er in de regio speelt, maar nog belangrijker is dat het een vast moment is samen op de bank.

Op straat, internet, tv en radio.

Mieke, Dikkie en Jitske vinden nieuws belangrijk. Alle drie staan ze op een heel eigen manier in het leven. Wat zij nieuws vinden, is niet alleen wat er op RTV Noord verkondigd wordt. Het is ook wat de buren vertellen, hoe de dag van de (klein)kinderen was. Ze gebruiken RTV Noord om op de hoogte te blijven of voor de gezelligheid. En dat allemaal op hun eigen momenten.

Wat nieuws is voor hen en hoe het hen verbindt met anderen, vertellen ze in een videoportret, een radiocommercial en op een poster.

Abri_RTVNoord_Jitske
rtv_noord_abri3
rtv_noord_abri2
Geveldoek_RTVNoord_Martiniplaza
RTV-Noord_Flyer_OpenDag
Tijdlijn_opendag_RTV_Noord

Radiocommercials.

Op de Radio Noord zijn 3 verschillende commercials te horen waarin Jitske, Dikkie en Mieke zichzelf kort voorstellen en vertellen over de manier waarop nieuws voor hen belangrijk is.