Open
Hoog contrast
Grote letters

Afgelopen week keek ik ‘Bo Burnham: Inside’ op Netflix, waarin comedian Bo Burnham een voorstelling opneemt in één kamer in één jaar, tijdens de Corona Pandemie. In een 1,5 durende ‘docu-film’ neemt hij je mee in zijn kijk op diverse zaken, gedachten in zijn hoofd en verwerkt hij zijn kritische blik op de maatschappij in scherpe, aanstekelijke liedjes. Belangrijk element hierin is zijn keyboard en het spelen met diverse lichten. Zo ontzettend simpel maar zo ontzettend geniaal als je het mij vraagt. Dit zette mij aan het denken: wat maakt dit nou zo briljant? Waarom word ik hier zo enthousiast van en wat is de kracht van deze film? Dat komt door de 3 C’s.

 

Content

Het allerbegin. De inhoud. Om aan te spreken moet de inhoud goed zijn. Zoals ze vroeger zeiden: content is king. Als de inhoud je doelgroep niet aanspreekt, als het te ingewikkeld is of gewoon inhoudelijk niet sterk is kan je schreeuwen wat je wil. Wat Bo Burnham hierin goed doet, of althans mij aanspreekt, is de maatschappij kritische blik afgewisseld met komische observaties van het dagelijks leven. Zo gaat er een liedje over de uniformiteit van de Instagram pagina’s van witte vrouwen maar heeft hij het ook over de enorme invloed van het internet op het leven van mensen. Deze afwisseling zorgt ervoor dat je wil blijven kijken en telkens verbaasd wordt.

 

Concept

Als die inhoud scherp is en klopt wil je dit in een eenduidige heldere manier communiceren. Hiervoor is het overkoepelende concept een belangrijke factor. Hoe wil je de inhoud, en daarmee de boodschap, overbrengen? Welke elementen spelen hier een belangrijke rol in en staat hierin centraal. In ‘Inside’ is dit allesomvattende concept het alleen-zijn. Dit laat hij terugkomen door alles in één ruimte op te nemen, hijzelf als enige persoon, het opbouwen van zijn eigen filmset, de korte introducties waarin hij refereert aan het niet kunnen optreden, de huilbuien en de content die juist ontstaan is door het alleen-zijn. Tevens werkt dit goed omdat het zo ontzettend herkenbaar is.

 

Creativiteit

En last but not least: creativiteit. Geen fancy settings, geen hele cast en crew, geen visagist of decors. Eén camera (en een GoPro), een set lampen, een beamer, een kamer, een keyboard en een briljant creatief brein. Natuurlijk is het belangrijk dat je materiaal goed is van kwaliteit maar vaak wordt het wat mij betreft te belangrijk gemaakt. Een sterk concept en goede content behoeft alleen maar een creatieve invulling en uitvoering. De meeste reclameboodschappen en marketinguitingen zijn wat mij betreft saai en inspiratieloos. Make it pop, maak het grappig, theatraal of verhef het tot een kunstwerk!

En laat dat precies de kracht zijn in Bo Burnham’s show. Het gebruik van de lichten, kleding (of juist geen kleding), beamerbeelden en de setting maken het tot een creatief spektakel. En de keuze om zijn content zingend tot je te brengen maakt het wat mij betreft helemaal af: een waar digitaal video-kunstwerk.

Dus: ga je binnenkort bezig met een campagne, design, een tekening, boomhut, gedicht of website? Onthoud dan de 3C’s! Alle 3 afgevinkt? Dan zit je gebeiteld.

Nog niet overtuigd? Check de trailer hier

Arnoud

Benieuwd hoe we de 3 C's toe kunnen passen op jouw merk?

Image

Impact is hot

26 June 2023
Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
Image

De invloed van ChatGPT en Midjourney op de reclamewereld

4 February 2023
Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
Lees deze blog
< Swipe >