Open
Hoog contrast
Grote letters

Definitie van impact

De Dikke Van Dale omschrijft impact als “uitwerking, invloed of effect”. In het gebruik dekt de term vaak een veel grotere lading. Het woord impact wordt te pas en te onpas gebruikt op bijvoorbeeld websites, in jaarverslagen en vacatureteksten door allerhande bedrijven. Je hebt “impactvolle organisaties”, maar ook “trainingen met impact”, impactvolle reizen en cursussen waarmee je je persoonlijke impact kunt vergroten. ‘Impact’ staat hierbij altijd voor iets goeds en positiefs.

Maar pas op, impact hoeft dus niet altijd positief te zijn. Je kan ook een negatieve impact op mens en maatschappij, het milieu of je naasten hebben. Laten we ervan uitgaan dat als je als marketeer of communicatiebureau in ieder geval wil zeggen dat je iets positiefs doet of nastreeft…

 

Wat doen wij om een positieve impact te maken op mens en omgeving?

Vorig jaar hebben wij onszelf uitgeroepen tot Hufterproof Agency. Dat betekent niets anders dan dat wij niet voor hufters werken en geen hufterige campagnes ontwikkelen. Wij hebben, zo geloven wij, een ongekende verantwoordelijkheid richting consument, inwoner en maatschappij als het aankomt op het aanmoedigen van consumentisme, verleiding tot verslavingen en het verder naar de knoppen helpen van onze aarde met het aanprijzen van goedkope vliegtickets en het kopen van schadelijke producten, om maar een aantal voorbeelden te noemen. Door weloverwogen keuzes te maken in opdrachtgevers en opdrachten maken wij inmiddels een groot verschil voor een duurzamere, socialere en eerlijkere wereld, hoe klein of groot die wereld ook is. Buenaparte werkt bijvoorbeeld voor opdrachtgevers als Verslavingszorg Noord Nederland, Politie, UWV, Het Noorden werkt door, TopDutch, Energy Ports, NOM en Up to us. Hiernaast zijn wij (mede)oprichters van positieve bewegingen als Happy Plantsoen, Positive Propaganda en Awesome Groningen.

Ook in onze bedrijfsvoering proberen we een positieve impact te maken: onze energieleverancier is Vandebron, we proberen zo min mogelijk per auto te reizen, printen zo min mogelijk en dagen elkaar uit plasticvrij(er) te leven. Maar hé, hoeveel impact maken wij nou dan toch echt door dit soort keuzes te maken? Dat moeten we maar eens meetbaar maken!

 

Maar is impact meetbaar?

Ja, impact is meetbaar, maar het kan afhankelijk zijn van het specifieke scenario en het soort impact dat je wilt meten. Als je het hebt over de impact van een bepaald project, initiatief of programma, zijn er verschillende methoden en benaderingen om het te meten:

  • Kwantitatieve metingen: Deze omvatten meetbare cijfers en statistieken, zoals het aantal mensen dat wordt beïnvloed, veranderingen in omzet, winst, kostenbesparingen, het aantal nieuwe klanten, etc. Deze metingen zijn objectief en kunnen worden gemeten met behulp van gegevensanalyses.
  • Kwalitatieve metingen: Deze benadering gaat meer over het verzamelen van kwalitatieve feedback, meningen en percepties van belanghebbenden om inzicht te krijgen in de impact. Het omvat bijvoorbeeld interviews, enquêtes, focusgroepen en casestudy’s.
  • Indicatoren: Het gebruik van KPI’s (Key Performance Indicators) kan helpen om de impact van een bepaalde activiteit te meten. Deze indicatoren worden vooraf vastgesteld en kunnen helpen om de voortgang en effectiviteit van het project te volgen.
    Sociale impactmeting: Voor maatschappelijke projecten kun je specifieke sociale impactmetingen gebruiken om de verandering in kwaliteit van leven, welzijn of sociale cohesie te beoordelen.
  • Duurzaamheidsrapportage: Organisaties kunnen hun impact op het milieu en de samenleving meten en rapporteren om duurzaamheidsprestaties te beoordelen.

De eerst genoemde types van impact, winst, omzet, nieuwe klanten en kostenbesparingen bijvoorbeeld, zijn vaak een essentieel onderdeel voor het bestaansrecht van een organisatie en worden daardoor ook vaak wel gemeten en gemonitord. Die laatste twee genoemde, sociale impact en duurzaamheidsimpact, worden door veel organisaties wel ingezet in hun marketingverhaal maar vaak zonder echt meetbaar te maken. Terwijl daar juist de grote positieve verandering zit voor een duurzamere, socialere en eerlijkere wereld, in plaats van positieve impact voor de organisatie zelf.

Het is belangrijk om duidelijke doelstellingen en meetbare resultaten te definiëren voordat je begint met het meten van de impact. Dit zorgt ervoor dat je de juiste gegevens verzamelt en relevante conclusies kunt trekken over de effectiviteit van de inzet, het project of initiatief. En dàt is precies wat wij ook gaan doen!

Het is belangrijk om duidelijke doelstellingen en meetbare resultaten te definiëren voordat je begint met het meten van de impact.

 

Wij willen een Certified B Corporation worden

Een wat? Een B Corporation, ook wel bekend als B Corp, is een type bedrijf dat niet alleen gericht is op winst maken, maar ook op het leveren van positieve sociale en milieuprestaties. B Corp is een certificering die wordt toegekend door de non-profitorganisatie B Lab aan bedrijven die voldoen aan strenge normen van sociale en milieuprestaties, transparantie en verantwoordingsplicht.

Om een B Corp-certificering te behalen, moet je als bedrijf een uitgebreide beoordeling ondergaan van de impact op werknemers, klanten, leveranciers, gemeenschap en het milieu. Het doel is om ervoor te zorgen dat je als bedrijf een positieve impact hebt op de samenleving en het milieu en tegelijkertijd ethisch en verantwoordelijk handelt.

Waarom wij dat willen worden? Eerlijk gezegd eerst voor het label zelf. Maar naarmate we dieper in de materie doken willen we dit meer en meer om onszelf te evalueren en onze daadwerkelijk impact te meten op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Sterker nog, door dit proces te doorlopen geloof ik dat we nog meer manieren vinden om nog meer impact te maken.

In Groningen kennen we twee B Corps: Van Hulley en Ten Stripes. Na een inspirerend gesprek kortgeleden met Bart Joling, oprichter van Ten Stripes, zijn we nog enthousiaster geworden om te beginnen aan dit proces, wat in ieder geval zo’n half jaar gaat duren.

 

Blijf kritisch op je impact

Zo’n traject is niet voor iedereen natuurlijk. Maar door kritisch te blijven en actief te streven naar duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid, kun je als bedrijf natuurlijk alsnog een positieve impact hebben en een waardevolle bijdrage leveren aan de samenleving. Wees daarin vooral eerlijk naar jezelf. Sta je er voor open echt transparant te zijn in je daadwerkelijke impact? Ten Stripes start binnenkort met een programma voor ondernemingen die de B Corp certificering ook willen halen. Hou hun socials dus in de gaten!

Arnoud

Benieuwd hoe we met jouw merk impact maken?

Image

De invloed van ChatGPT en Midjourney op de reclamewereld

4 February 2023
Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
Image

De 3 C’s

2 July 2021
Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
Lees deze blog
< Swipe >