Open
Hoog contrast
Grote letters

B Corp zegt wat over de sociale impact die je maakt. Als hufterproof-agency was Buenaparte hier natuurlijk heel bewust mee bezig, en waren er ook al heel veel stappen in de goede richting gezet. Maar het bleek al gauw dat we nog heel veel te winnen hadden.

Ik ben toen begonnen met het invullen van het assessment. Ons plan was in eerste instantie: assessment invullen, wachten op de controle en hopelijk kunnen we onszelf over een tijdje B Corp noemen. Uiteindelijk liep het toch niet zo gestroomlijnd als we voor ons zagen. En dat is nou precies wat het hele proces zo leuk en leerzaam maakt.

Tijdens de weg naar de certificering toe hebben we veruit de meeste lessen geleerd. Over Buenaparte zelf, over hoe we impact kunnen maken en waar de kansen en mogelijkheden liggen voor ons. Zo werd het to-do lijstje voor dit proces langer en langer. Naast het invullen van het assessment zijn we aan de slag gegaan met ons Impact Report, een beetje onze holy grail tijdens dit hele proces. Alles wat volgens ons van belang is hebben we hierin beschreven.

Het afgelopen jaar heb ik ook een heleboel Impact Reports gelezen van andere bedrijven. Ik zou iedereen aanraden om dat ook eens te doen. Het is zo leuk, leerzaam en interessant om een kijkje in de keuken te krijgen bij bedrijven die jou inspireren (of misschien totaal niet).

Maar met een Impact Report alleen waren we er nog niet. We hebben ook een “Buenabible” samengesteld, een handboek voor onze collega’s. Vooral Lieze heeft hier erg hard aan gewerkt, en het is echt een waardevol document geworden. Het is fijn om iets te hebben waar je bij onduidelijkheden altijd weer op terug kunt vallen. Met zo’n document bezig zijn werkt eigenlijk twee kanten op. Los van dat we alles wat we al deden hebben gedocumenteerd, kregen we ook weer veel nieuwe inspiratie en inzicht in waar we nog steken lieten vallen.

En laten we de Theory of Change ook niet vergeten! Tijdens mijn opleiding (Bachelor Communicatie aan de Hanzehogeschool) kwam dit model al weleens voorbij. Ik was er alleen nog niet eerder zo serieus mee aan de slag geweest als voor Buenaparte. Tijdens een van onze Buenadays hebben we deze samen met ons hele team ingevuld: onze routekaart voor impact. Van Sustainable Development Goals naar ons uiteindelijke, ultieme doel: “Het bereiken van een wereld waarin alle communicatie hufterproof is, gedefinieerd door respect, authenticiteit en bijdrage aan de Sustainable Development Goals (SDG’s), binnen 10 jaar.”

Uiteindelijk zijn we bijna een jaar bezig geweest met alles wat ik hierboven heb geschreven, en dan ben ik ongetwijfeld nog een hele hoop vergeten te benoemen. In januari hebben we uiteindelijk ons assessment afgerond en het is nu wachten op de controle van B Corp om te kijken of we de beoogde 94 punten die we tijdens het beantwoorden van de vragen hebben gehaald, ook echt toegekend krijgen. Bij een score van 80 punten of meer heb je je certificering binnen.

Ongeacht of we dat wel of niet halen (ik ga er stiekem gewoon vanuit dat het lukt), is het labeltje uiteindelijk niet het belangrijkst gebleken. Het hele proces heeft Buenaparte en mij inmiddels zoveel gebracht en zoveel geleerd. De uitslag van ons assessment doet daar niks meer aan af. Al zou het natuurlijk wel de kers op een overheerlijke taart zijn.

Celine

Meer weten over B Corp?

Image

Positive Impact Report

29 May 2024
Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
Image

De 10 jaar tijd van Buenaparte

8 January 2024
Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
  • Door Arnoud
    Door Arnoud
Lees deze blog
< Swipe >