Hoe kunnen we studenten enthousiasmeren en activeren om te kiezen voor een energiestudie of energievakken? Deze vraag werd uitgezet door de Hanzehogeschool Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen. Een geweldige samenwerking die wordt gecoördineerd door Energy Academy, onderdeel van New Energy Coalition. Wij mochten hen helpen met de strategie en het concept.
Werkzaamheden Strategie Concept Identiteit Video Fotografie Art Direction Ontwerp Partners Conversies.nl (online marketing)
Rebel Projects (website)
De energie is vooral online te vinden
In de communicatie focussen we ons op de doelgroep generatie Z. De toekomst en bewuste keuzes maken in het leven is belangrijk voor hen. Daarom spreken we ze aan op hun ambities en toekomstbeeld: de intrinsieke motivatie. Hiermee kunnen ze zichzelf en de wereld verrijken. Dit koppelen we vervolgens aan de bewuste keuze voor de opleiding. Het is belangrijk nu een goede keuze te maken. Deze boodschap dragen we vooral online uit. Uiteraard met veel beeld, kleur en een dikke knipoog. Alle links leiden naar de campagnewebsite waar meteen ingeschreven kan worden voor de studies en vakken.
Studenten aan het woord
We ontwikkelden een contentkalender met bijbehorende activaties. Een belangrijk onderdeel van de campagne zijn de huidige studenten, de echte influencers. Zij vertellen als ambassadeurs over de energievakken en studies. Daarmee geven ze de energie door aan toekomstige studenten.
Resultaten
Het hoofddoel van deze campagne was om zoveel mogelijk doorklicks te krijgen van de website Follow Energy naar de energie pagina’s van zowel de Hanze Hogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen. Middels organische en sponsored posts, HTML5 banners en website activaties vonden er hoge interacties plaats. De gehele website werd doorgemeten doormiddel van bijvoorbeeld een heatmap en diverse andere snufjes. Een strategische uitdaging waar concept en design met conversie doelen samenkomen. Dit heeft zich geuit in een doelconversieratio van meer dan 6%. Daarmee zaten we ver boven het gemiddelde in de online wereld. Een succesvolle campagne die we in 2020 mogen voortzetten.