SchoolpleinNoord
Leraar worden?
Samen het lerarentekort aanpakken
Schoolbesturen in de drie noordelijke provincies gaan samen het lerarentekort te lijf. Ze beginnen vacaturesite SchoolpleinNoord. De komende jaren wordt in Groningen, Drenthe en Friesland een lerarentekort van 600 leerkrachten verwacht. Hoog tijd voor actie! Om de lancering van dit platform onder de aandacht te brengen ontwikkelden we een campagne rondom dit thema.
Werkzaamheden
Strategie
Concept
Ontwerp
Campagne
Partners
Bureau Kurk (tekst)
ByYourSite (huisstijl en technische realisatie)
Bureau Snugger (PR)


Thuisleraren worden leraren?
De afgelopen maanden zijn er miljoenen “thuisleraren” opgestaan. Door het tijdelijke sluiten van de scholen moeten ouders en verzorgers noodgedwongen thuis lesgeven. Een perfect gegeven om op in te spelen. In onze activaties spreken we deze “thuisleraren” aan. Is het onderwijs bij hen gaan kriebelen en overwegen zij wellicht om (weer) voor de klas te gaan staan?

On(der)wijs meesterlijke campagne
We ontwikkelden een campagne waarbij mensen zich kunnen inschrijven voor een e-mailreeks met korte video’s waarin een aantal échte leraren tips geven. Vervolgens kunnen de inschrijvers zich opgeven om deel te nemen aan een interactieve online les aan groep 7 en 8. Hiermee willen we leraren in de dop enthousiast maken voor het vak. Uiteindelijk schreven meer dan 130 mensen zich in.

Schoolbesturen iets toesturen
Daarnaast ontvingen alle noordelijke schoolbesturen een direct mail waarin SchoolpleinNoord zich voorstelt en aanmoedigt om ook aan te sluiten bij het collectief. De achterzijde van de mailing is een A3 poster die de scholen op kunnen hangen om ouders, broers/zussen en verzorgers te enthousiasmeren voor een baan in het onderwijs.



Resultaten
De les werd live door 12 mensen bijgewoond vanuit hun woonkamer en teruggekeken door tientallen anderen.
Een belangrijk onderdeel van de strategie was de inzet van PR. We ontwikkelden een persbericht en de mediabedrijven uit Noord-Nederland schreven we aan en niet geheel zonder resultaat: diverse kranten schreven erover, nieuwssites publiceerden het persbericht, er werd een radiointerview uitgezonden op Radio Noord en met de Linkedin berichten bereikten we landelijk duizenden mensen op organisch wijze.
Diverse schoolbesturen sloten zich aan bij SchoolpleinNoord om de komende jaren samen het lerarentekort aan te pakken. Al met al hebben we met de campagne het grote tekort op een positieve manier weer op de agenda gezet en veel nieuwe contacten gelegd.