Rijksuniversiteit Groningen

Vele gezichten in één ambitieuze identiteit

Archeologie en Informatiekunde, maar ook American Studies en Taalwetenschap: de Faculty of Arts van de Rijksuniversiteit Groningen is een faculteit met vele gezichten. In de campagne voor het aankomende studiejaar wil de faculteit echter een overkoepelende, eenduidige vormgeving die aansprekend is voor alle studies en hun aankomende studenten.

 

Geen eenvoudige klus. Voor een goede basis ga ik op zoek naar de kernthema’s die terugkomen in alle studies. Deze vormen de basis voor de eenduidige identiteit die de faculteit zoekt.

Werkzaamheden
Strategie
Concept
Art Direction
Ontwerp

Partners
Wouter Brem (Fotografie)

International

Ambition

Creative

Connections

Ambitie in 4 woorden & iconen gevat.

Creativiteit, internationale allure, ambitieuze opleidingen en connecties. Deze woorden plus ingrediënten als iconen, kleurstellingen en het spelen met lagen maken talloze varianten binnen het thema mogelijk. Op deze manier kan elke te promoten studie zijn eigen gezicht krijgen, terwijl het toch overduidelijk een uiting is van de Faculty of Arts. Al deze opleidingen met hun thema’s wilde ik in een krachtige set woorden vatten. Een set woorden die hetzelfde is maar die door een kleine aanpassing toegespitst wordt op het desbetreffende onderwerp op de te promoten opleiding. Door dit samen te laten vallen met de andere ingrediënten wordt het nog krachtiger.

Identiteit binnen een identiteit.

De Rijksuniversiteit Groningen heeft een eigen huisstijl. Deze regels gelden ook voor de aangesloten faculteiten. Binnen de lijntjes van de Rijksuniversiteit – verplichte lettertypes en de kleur rood, regels omtrent fotografie en vormentaal – heb ik een stramien ontwikkeld waarin de kernthema’s van de Faculty of Arts sterk naar voren komen.