Eigen verantwoordelijkheid reclamewereld
Marketeers, reclamemakers en ontwerpers hebben een ongekende verantwoordelijkheid richting consument, burger en maatschappij als het aankomt op het aanmoedigen van consumentisme, verleiding tot verslavingen en het verder naar de knoppen helpen van onze aarde met het aanprijzen van goedkope vliegtickets en het kopen van schadelijke producten, om maar een aantal voorbeelden te noemen.
Wij werken niet voor en met hufters. Wat betekent dat?
- We nemen nooit opdrachten aan waar we niet achter staan. Verkopen ze bullshit, gebakken lucht of kunnen ze niet waarmaken wat ze zeggen? Dan werken wij niet voor ze.
- Verkoopt of maakt het bedrijf iets wat jij nooit aan een geliefde zou aanraden? Dan staan we daar niet voor én werken we er niet voor.
- Is het doel van de potentiële opdrachtgever discutabel? Hebben ze bijvoorbeeld alleen oog voor grote winsten, en gaan ze daarvoor over spreekwoordelijke lijken? Of heeft het nadelige gevolgen voor mens of omgeving? Dan zijn wij daar geen onderdeel van zijn. (Klinkt vanzelfsprekend maar denk eens aan al die gokreclames, greenwashing en purposewashing waar communicatiebureau’s schaamteloos reclame voor maken.)
- De opdrachtgever draagt bij aan 1 (of meerdere) SDG’s.
- Wij gaan op een respectvolle manier om met onze opdrachtgevers en verwachten ook dat de opdrachtgevers en hun medewerkers ons met respect behandelen. Als tijdens een samenwerking blijkt dat dit respect ontbreekt zijn we bereid een samenwerking te verbreken.