Wie ben ik

‘Hallo, ik ben Arnoud. Aangenaam. Wat ik doe voor werk? Eh ja, ik ben Creative Director. Krijg het mijn strot bijna niet uit, maar dat is nu eenmaal de benaming horend bij het werk wat ik doe.’ Of ‘Wat ik doe voor werk? Ik heb een creatief bureau genaamd Buenaparte.’ Of toch zo? Ik ben grafisch ontwerper.’

Dit zijn grofweg de drie manieren waarop ik me vaak voorstel als iemand vraagt naar mijn werk. Welke deze keer de revue passeert, ligt maar net aan degene aan wie ik me voorstel. Vaak kies ik toch voor de gemakkelijke weg: dat ik grafisch ontwerper ben. Daar heeft iedereen wel een idee bij, scheelt weer uitleg. Toch dekt de term ‘grafisch ontwerper’ de lading van mijn werkzaamheden allang niet meer. In de praktijk ontwerp ik juist steeds minder.

 

Je bent wat je werkt

Na het vertellen hoe je heet volgt maar wat vaak de vraag wat je voor werk doet. Maar waarom is dit zo belangrijk om te weten als je iemand wilt leren kennen? Je functie, beroep of aanstelling lijkt in onze maatschappij steeds vaker het belangrijkste deel van je identiteit. Nog meer dan bijvoorbeeld je herkomst, hobby’s of interesses. De gedachtegang is op zich heel logisch: uit iemands beroep kun je als het goed is ook zijn of haar passies herleiden, het geeft je gespreksstof of fungeert als een bindmiddel tijdens de ontmoeting. Uit eigen ervaring kan ik dat beamen. Mijn studie aan Kunstacademie Minerva was altijd een goede binnenkomer tijdens een ontmoeting in een kroeg of danscafé: ‘Ik zit op de Kunstacademie’. Een in de ogen van gesprekspartners vaak, zo werd beoordeeld, interessantere opleiding dan ‘wat zij deden’.

 

Timmerman of timmerman?

Goed om te weten wát iemand doet. Maar… is het niet veel belangrijker om te weten waaróm iemand dat werk doet?

De ene timmerman is niet de andere timmerman. De eerste doet het timmerwerk omdat… tja… de baan er nu eenmaal was, dus heeft hij ervoor doorgeleerd. Terwijl de ander het doet vanuit een oprechte passie en intrinsieke motivatie voor het vak omdat hij vroeger al met zijn vader in de werkplaats met hout de mooiste meubels maakte in experimentele vormen en door de jaren heen steeds meer geïnspireerd raakte door de mogelijkheden en duurzamere toepassingen.

Deze vergelijking is veel interessanter dan hun vak op zich en maakt een duidelijk onderscheid tussen beide timmermannen, ondanks dat ze misschien precies hetzelfde beroep uitoefenen.

 

Waarom dan?

Wat ik echt doe, vanuit mezelf en Buenaparte, is bedrijven, mensen en merken helpen met dit onderscheidende verhaal. Geloofwaardig en echt, zonder onnodige opsmuk. Er zijn al zoveel bedrijven en merken die hetzelfde doen; er zijn duizenden timmermannen. Ga jij nu exact hetzelfde verhaal vertellen als al die anderen? Waarom zou iemand dan juist voor jou kiezen?

Je ‘waarom’ gaat veel verder dan een dienst die je levert of een uniek aspect van wat jij veel beter kan dan je concurrent. Het is een geloof, een doel wat je nastreeft. Ik vind het fantastisch om dat samen met je op papier te zetten. In de vervolgstap zorg ik er samen met mijn team voor dat het verhaal zowel in tekst als in beeld recht doet aan jou en je idealen.

We zijn zeker niet de enigen die deze methode toepassen om merken verder te helpen in hun communicatie. In ‘het wereldje’ is de zogeheten Golden Circle van Simon Sinek de heilige graal. Een ogenschijnlijk eenvoudige methode die toch vaak moeilijker toe te passen is dan men denkt. Het is nu eenmaal makkelijker om te vertellen wat je doet (‘ik timmer stoelen, tafels, kasten en banken’) dan om de juiste woorden te zoeken voor dé waarom.

 

Drive

Waarom wij bij Buenaparte er dan ook gebruik van maken? Omdat we energie krijgen van bedrijven en mensen die ergens in geloven. Die niet alleen roepen wát ze doen, maar ook willen vertellen waarvoor ze het doen. Die niet werken voor de winst maar voor een bepaald geloof; mensen met een drive.

De identiteitssessie die we doen als kick-off van een nieuw project of traject is daarmee bijna een soort toelatingstest voor onze opdrachtgevers. En het mooie is, dat toch bijna alle mensen met wie we aan tafel hebben gezeten datzelfde vuur hebben. En was dat nog niet heel zichtbaar bij de kennismaking, dan wordt dat wel ontstoken tijdens zo’n sessie. Het is prachtig om te zien dat mensen weer helder krijgen waarom ze voor hun vak hebben gekozen, wat hen beweegt en dat ze weer scherp hebben wat hen nou echt gelukkig maakt.

 

Dit is wat ik geloof

Tegenwoordig omschrijf ik mijn vak vaak niet meer als een dienstverlening maar vertel ik over mijn drive: ik (be)denk en creëer. Puur omdat elke vezel in mijn lichaam zegt dat ik dit moet doen. Dit is mijn geloof, hier sta ik elke ochtend voor op. En of ik nu een campagne bedenk of een waanzinnige visual of huisstijl creëer met collega-makers; het valt er allemaal onder. En misschien zal ik ooit ook weleens mijn eigen huis ontwerpen of een oplossing bedenken voor één van de vele wereldproblemen.

Dus; “Hallo, ik ben Arnoud Evenhuis. En wij van Buenaparte willen samen met jou te gekke dingen bedenken en creëren. Wanna team up?”